Wednesday 10 July 2013

pengakuan

Since sekarang bulan Ramadhan, so diri sendiri berlumba dengan diri sendiri juga untuk menjadi yang lebih baik. Berlumba dengan diri sendiri tu maknanya berlumba dengan nafsu sendiri. Bukan senang kot nak tewaskan diri sendiri. Semoga bulan Ramadhan ni mengubah diri sendiri sikit walaupun 1% untuk berubah ke arah kebaikan. Dah tak boleh nak bandingkan dengan orang lain yang soleh & solehah. Memang terasa diri sendiri jauh ditinggalkan bertapak2 ke belakang.

Tadi baca surah Ibrahim. Ayat 22 berbunyi begini:-

Dan syaitan berkata ketika perkara (hisab) telah diselesaikan, " Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan aku telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya. Tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu, melainkan (sekadar) aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku, tetapi cercalah diri sendiri. Aku tidak dapat menolongmu, dan kamu pun tidak dapat menolongku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku (dengan Allah) sejak dahulu" Sungguh orang-orang yang zalim akan mendapat siksaan yang pedih.

Dalam AlQuran dah terang2 cakap pasal pengakuan syaitan di akhirat. Tapi namapun manusia, sentiasa alpa. Termasuklah diri sendiri yang sentiasa lalai dalam menjalankan ibadah yang sepatutnya kepada Allah. Moga Allah memberi sedikit Nur hidayah untuk diri sendiri menjadi hamba Allah yang lebih baik. Amin. ** Doa malam kedua di bulan penuh berkat **

No comments:

Post a Comment